Chcielibyśmy zaprosić do wspólnej zabawy dzieci w wieku 4-6 lat i ich rodziców. Rozwój matematyczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest kluczowy, co więcej dzieci wykazują ogromne zainteresowanie matematyką i chętnie biorą udział w zabawach związanych z liczbami, figurami, pieniędzmi, wzorami, itd
W tym poście prezentujemy Wam kilka zabaw, które śmiało można wykonać w domu plus konkurs:)
Do pierwszego zestawu ćwiczeń, będą potrzebne wycięte figury geometryczne, które można wyciąć z kolorowego papieru, bloku, gazety …
Zalecamy, aby dzieci samodzielnie próbowały wyciąć figury.
Zestaw figur geometrycznych powinien zawierać po kilka sztuk różnych rozmiarów:
- kwadratów,
- prostokątów,
- trójkątów,
- kół,
- trapezów,
- rombów,
- równoległoboków,
- deltoidów,
- pięciokątów,
- sześciokątów,
- ośmiokątów.
Ćwiczenie 1 : Co to za figura?
Rodzic pokazuje dziecku figury, prosi o podanie ich nazwy, o pokazanie i policzenie boków. Dla urozmaicenia figury można wyciągać z tajemniczego worka lub pudełka. Jeżeli dziecko nie zna nazwy lub jej nie pamięta, rodzic wypowiada ją głośno miłym głosem. Nie oczekuje, że dziecko zapamięta wszystkie nazwy. Proszę potraktować to jako ciekawostkę i oswajanie z nazwami figur.
Ćwiczenie 2: Co to za kształt?
Rodzic kreśli w powietrzu wybrany kształt figury, prosi dziecko, aby odgadło jej nazwę. Następnie zamieniamy się rolami: dziecko pokazuje paluszkiem kształt, a rodzic odgaduje nazwę figury. Jest to zabawa – zgadywanka.
Ćwiczenie 3: W poszukiwaniu kształtów w domu.
Rodzic wraz z dzieckiem poszukuje figur w domu. Wspólnie odnajdują kształty figur w kuchni, łazience salonie, w pokoju. Dziecko może również narysować znalezione przedmioty i zaznaczyć na nich wraz z rodzicem zauważoną figurę.
Ćwiczenie 4: Zgadnij co to za figura – „drapkanie po pleckach”.
Rodzic rysuje dziecku na plecach figurę, zadaniem dziecka jest odgadnięcie jej nazwy. Po kilku przykładach następuje zamiana ról, tym razem dziecko rysuje rodzicowi kształt na plecach, a rodzic próbuje odgadnąć jaki to kształt.
Wszystko powinno odbywać się w miłej, spokojnej atmosferze, której towarzyszy spokój, uśmiech i brak oczekiwań. Pozwólmy dzieciom rozwijać się w ich własnym tempie. Nie oceniajmy. Nie wymagajmy.
Ćwiczenie 5: Geometryczny świat.
Zadanie polega na wycięciu np. z kolorowego papieru figur geometrycznych i stworzeniu z nich geometrycznego obrazka (tematyka dowolna).
Na kartce A4 lub A3, dzieci układają figury. Po stworzeniu obrazka, rodzic pyta dziecko co obrazek przedstawia, pyta o nazwy wykorzystanych figur (ewentualnie przypomina ich nazwy).
Dzieci przyklejają figury do kartki, można zrobić zdjęcie i wysłać je do nas. Każdą nadesłaną pracę z przyjemnością opublikujemy na blogu:)
Wskazówki dla rodziców:
· Brak pośpiechu
· Poczekaj na odpowiedź
· Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwyJ
A oto nadesłane do tej pory prace:) Gratulujemy wszystkim dzieciom pięknie wykonanych prac! Jesteśmy pod wrażeniem:)
BRAWO!!!!!
Kotek EZO jest zachwycony:)
My również!