Cykl zajęć dla małych dzieci z matematyki przedstawia kolejną matematyczną przygodę, która tym razem skupia się wokół rytmów i wzorów. Przed rozpoczęciem ćwiczeń pytamy się dzieci czy wiedzą: Czym jest wzór? Czym jest rytm?
Rodzic wyciąga pasek z narysowanym wzorem (do pobrania i rozcięcia: TUTAJ) Omawiamy wzory wspólnie z dziećmi. Pytamy, która część wzoru stale się powtarza, co zawsze jest po trójkącie, kole. Czy kolory są istotne we wzorze? A ułożenie figur?
Ćwiczenie 1 : Rytmizowanie imion?
Rodzic nadaje rytm poprzez klaskanie i do rytmu sylabizuje swoje imię. Następnie prosi, aby dziecko, na początku wspólnie z rodzicem, a później samodzielnie wyklaskało rytmicznie swoje imię. Kolejnym etapem jest wykonanie ćwiczenia z imionami innych członków rodziny.
Ćwiczenie 2: Sztućce w ruch J
Do tego ćwiczenia potrzebujemy 5 widelców, 5 dużych łyżek oraz 5 małych łyżeczek.
Pokazujemy dzieciom obrazki z ułożonymi wzorami, (do pobrania TUTAJ) i prosimy, aby na stole ułożyły taki sam wzór i powtórzyły go kilkakrotnie. Informujemy dzieci, że część, która stale się powtarza to sekwencja wzoru, która stanowi uporządkowaną według określonego wzoru strukturę.
Ćwiczenie 3: Na tropie wzorów...
Rodzic wraz z dzieckiem poszukuje wzorów w domu. Możemy zajrzeć do szafy, wyjaśniając, że wzór występuje na ubraniach (skarpetki, koszulki). Poszukiwania odbywają się po całym domu, możemy naprowadzać dziecko, ale nie wskazywać mu gotowej odpowiedzi. Każdy znaleziony wzór wspólnie omawiamy.
Ćwiczenie 4: Ruch rytmiczny
Rodzic przedstawia kolejną część przygody matematycznej, ale teraz wzór będzie pokazany za pomocą ruchu, taki wzór jest rytmem.
Pokazujemy dziecku serię: np. podskok, podskok, klaśnięcie, podskok, podskok, klaśnięcie….. Pytamy, czy dziecko zauważyło, rytm i zaprasza do kontynuowania go.
Kolejny rytm proponuje dziecko, a rodzic go wykonuje.
Ćwiczenie 5: Zadanie domowe ,, Matematyczne pisanki”
Zadanie w tej Przygodzie Matematycznej polega na wykonaniu kolorowych pisanek, pamiętając o wykorzystaniu wzorów. Wzór musi się składać z elementów, które związane są z matematyką. Może to być wzór liczbowy np. 123,123,123,123…… lub wzór z figur geometrycznych, np. kwadrat, trójkąt, koło, kwadrat, trójkąt, koło…….
Oczywiście, każdy może mieć własny pomysł, ale musi być on związany z matematyką.
Termin nadsyłania prac 14 kwietnia.
Jeżeli dziecko nie poradzi sobie z pisanką, bo jest za małe, to może wykorzystać SZABLON z jajkiem: do pobrania: TUTAJ Prace opublikujemy na naszym Fb i poniżej:)
Wskazówki dla rodziców:
· Brak pośpiechu
· Poczekaj na odpowiedź
· Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwyJ
A oto nadesłane prace:
BRAWO!!!
Kotek EZO jest zachwycony pracami:)
My również:)