Zapraszamy do naszej kolejnej, matematycznej przygody EZO!
Do wspólnej zabawy zapraszamy dzieci w wieku 4-6 lat i ich rodziców. Rozwój matematyczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest kluczowy, co więcej dzieci wykazują ogromne zainteresowanie matematyką i chętnie biorą udział w zabawach związanych z liczbami, figurami, pieniędzmi, wzorami... Liczy się odpowiednie podejście, trochę czasu i plan zabawy/nauki:)
A więc zostaw gotowe karty pracy tzw. wypełniacze i "wciągnij" dziecko razem z nami do niezwykłego świata matematyki.
EZO to skrót od trzech bardzo ważnych w naszym programie nauczania słów: EKSPERYMENTUJ, ZROZUM, OBLICZ.
A więc, zaczynamy!
Ćwiczenie 1: Co to za bryła?
Przed wykonaniem tego ćwiczenia, prosimy poszukać w zabawkach/klockach odpowiednich brył. Nasz zestaw brył powinien zawierać:
- sześcian,
- prostopadłościan,
- stożek,
- walec,
- kulę.
Prosimy również wydrukować obrazki TUTAJ lub poszukać w gazetach podobne ilustracje. Siadamy z dzieckiem na dywanie i układamy przygotowany zestaw brył.
Pokazujemy pierwszy obrazek, przedstawiający dziecko jedzące jabłko. Prosimy, aby wybrało bryłę w kształcie jabłka, wcieliło się w rolę aktora i udawało, że je owoc. Przypominamy, że wszystko ma być na niby, jak w prawdziwym filmie. Następnie pytamy: jakie inne owoce mają podobny kształt do kuli?
Pokazujemy, drugi obrazek z piłką do gry w golfa. Ponownie prosimy aby dziecko wybrało bryłę, która przypomina piłkę. Tak, to ta sama bryłaJ Pytamy dziecko, czy potrafi pokazać jak się gra w golfa? Do jakich innych gier/sportów potrzebujemy piłki? Prosimy, aby tym razem zagrało kogoś kto gra w golfa lub inną wybraną grę.
Po pokazaniu tych dwóch obrazków, pytamy: Dlaczego kula pasowała do tych wszystkich ról? Jaka cecha pozwalała jej upodobnić się do jabłka, piłki do golfa….? Jak możesz opisać kulę? (Sugerowane odpowiedzi: okrągły kształt, toczy się).
Kolejny obrazek, który pokazujemy dziecku to lody. Prosimy, aby podobnie jak wcześniej wybrało bryłę, która przypomina kształtem widoczny obrazek. Czy tylko kula pasuje do tego obrazka? Możemy naprowadzić dziecko, aby wybrało stożek jako rożek oraz kulę jako gałkę lodów. Pokazujemy stożek i mówimy, że w matematyce na taki klocek/kształt mówimy STOŻEK. Odgrywamy rolę kogoś kto je lodyJ.
Inne bryły!
Następnie podnosimy do góry sześcian, pytamy czy ta bryła przypomina kształt jakiegoś znanego przedmiotu. Demonstrujemy rzut sześcianem w stylu rzutu kostką do gry. Mówimy, że taki klocek w matematyce ma też swoją nazwę. Ale zanim ją zdradzimy, prosimy aby dziecko policzyło wszystkie ściany (czyli kwadraty, z których zbudowany jest sześcian). Najlepiej zaznaczyć naklejką lub kropką policzone ściany w sytuacji kiedy zauważymy, że dziecko liczy podwójnie te same ściany i ma z zadaniem problem. Wówczas potwierdzamy, że ciężko jest policzyć ściany tego klocka, bo wyglądają tak samo. Wyciągamy flamaster lub naklejki i zdradzamy dziecku jak dzięki nim można poradzić sobie z zadaniem. Dziecko liczy ściany, a rodzic zaznacza je kropką/naklejką. Podsumowujemy: nasz klocek ma 6 ścian, czy wszystkie są takie same, jaki kształt mają? W matematyce na klocek, który ma 6 identycznych ścian mówimy SZEŚCIAN – bo ma 6 ścian!
Prosimy dziecko aby znalazło w klockach drugi sześcienny klocek i przyniosło go do nas. Teraz zbudujemy wieżę z dwóch sześcianów. Patrzymy na początkowy zestaw naszych brył, pytamy dziecko, czy umiesz znaleźć klocek, który przypomina naszą wieżę? Dziecko przynosi prostopadłościan. Rodzic sugeruje aby i tym razem policzyć wszystkie ściany. Czy ten klocek ma tylko kwadratowe ściany? Jaki kształt mają pozostałe ściany?
Jeżeli dziecko ma problem z odpowiedzią można pomalować farbą jedną prostokątną ścianę i ją odbić na papierze (jest to bardzo cenne doświadczenie) lub obrysować. Czy teraz dziecko widzi odrysowany/odbity kształt? Jaka to figura?
Liczymy ściany: podobna technika jak w przypadku sześcianu.
Dziecko zauważa, że ten klocek też ma 6 ścian. Rodzic tłumaczy, że ta bryła nie nazywa się sześcian mimo, że składa się z 6 ścian, bo nie są one takie same. To PROSTOPADŁOŚCIAN. Pobawcie się w próbę powtórzenia nazwyJ
Tym razem nic nie tłumaczymy, tylko pytamy czy dziecko potrafiłoby zgadnąć, która figura/klocek to WALEC? Możemy naprowadzić dziecko i opowiedzieć o urządzeniu drogowym, które wyrównuje asfalt. Dziecko szuka odpowiedniego klocka i próbuje „wyrównać” dywan, tak jak BOB Budowniczy!
Ćwiczenie 2: Kłótnia brył.
W celu utrwalenia nazw brył, prosimy aby dziecko położyło przed sobą: SZEŚNIAN (staramy się nie podpowiadać), KULĘ, STOŻEK, WALEC, PROSTOPADŁOŚCIAN.
Tłumaczymy, że będziemy czytać wierszyk o kłótliwych i przechwalających się bryłach. Jeżeli dziecko będzie wiedziało o kim mowa, podnosi tę bryłę do góry. Na koniec można zapytać, które bryły z naszego zestawu nie występowały w wierszyku. Wystarczy jak dziecko podniesie odpowiednie bryły do góry, a rodzic w tym czasie wypowie jej nazwę.
Kłótnia
W długim pudełku dary mieszkały,
Nie zawsze ze sobą tam się zgadzały.
Kto lepszy, kto ładniejszy – głośno się sprzeczały,
Kłótnie burzliwe wciąż nie ustawały.
Pierwsza kula swe cechy zaczęła wychwalać:
- ja turlam się prędko, daleko się oddalam,
Jam gładka, jam krągła, jak piłka lub jabłko.
Taką doskonałość spotyka się rzadko!
- Ach, moi drodzy, powiem ja dziś wam,
Że nikt nie ma tego, czego ja sześć mam!
Oto moje ściany, taka sama każda,
Jednakowe, gładkie i tak samo ważne.
Jestem sześcian i na każdej stabilnie ustoję,
Żadnych trzęsień ziemi wcale się nie boję!
- O nie, ja zgodzić się z tym nie mogę wcale!
Najwięcej z nas zalet przecież ja mam – walec.
Ja się toczyć potrafię i stać bez problemu,
Kto się oprze dzisiaj klockowi takiemu?
Jak kłótniom tym zapobiec, podpowiedzcie mili.
Czy chcecie, by te spory dary zakończyły?
K. Małek
Ćwiczenie 3: Zadanie domowe
W tej przygodzie przygotowaliśmy bardzo ciekawe zadania. Można wykonać jedno wybrane albo wykonać obie prace.
1. Czapeczka imprezowa. Jak powstaje stożek?
Na dużej kartce A3 rysujemy koło, możemy to zrobić za pomocą cyrkla lub obrysować duży talerz. Następnie wycinamy kształt nożyczkami. Czapeczka powstaje z półkola, dlatego składamy koło na pół i przecinamy. Teraz ozdabiamy nasze półkole, kolorowymi kredkami, flamastrami, przyklejamy kolorowe cekiny. Zachęcamy do tego, aby motywem przewodnim w ozdobach naszej czapeczki były np. liczbyJ lub wymyślony wzór matematyczny. Tak ozdobione półkole należy złożyć w kształt stożka i zszyć zszywaczem lub skleić. Ostatni etap to zrobienie dziurek i przymocowanie tasiemki lub gumki.
2. EZO ROBOT.
Na początku poszukujemy różnego rodzaju opakowań/ pudełek przy okazji przypominamy nazwy brył. Np. opakowania po herbacie (prostopadłościan), rolki po papierze toaletowym (walce), kartonowe pudełka. Tworzymy z nich EZO ROBOTA. Przykładowo: pudełko po czekoladkach to jego głowa, brzuch z większego pudełka kartonowego, nogi i ręce z rolek. Technika wykonania robota dowolna.
Na koniec policzcie z ilu sześcianów/prostopadłościanów/kul/walców składa się wasz EZO ROBOT. Ich liczbę wpiszcie do TABELKI, którą również możecie umieścić na zdjęciu J Sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl
Prace opublikujemy na naszym blogu i/lub fb (można nie wyrazić zgody).
A oto nadesłane prace 🙂 Zobaczcie sami, tę dumę w oczkach dzieci i tak starannie przygotowane roboty!!!! Brawo dzieci, gratulacje dla rodziców 🙂
Czekamy również na Wasze prace:)