Matematyczna Przygoda - Wesołe Liczby, cz. 1

16 kwietnia 2020

Witajcie w Matematycznej Przygodzie z EZO. Do przeprowadzenia ćwiczeń, będziecie potrzebowali kart z liczbami, które proponujemy wykonać wspólnie z dzieckiem. Można skorzystać z szablonu, który dołączyliśmy do pobrania TUTAJ
Zalecamy, aby dzieci samodzielnie wycięły własny zestaw kart z liczbami. Rodzic może wyciąć i stworzyć liczby dla siebie
Ćwiczenie 1 : Co to za liczba? Oś liczbowa na dywanie
Rodzic pokazuje dziecku karty z kolejnymi liczbami, pyta dziecko o ich nazwę, pomaga jeżeli nazwa nie pada. Następnie układacie wspólnie na dywanie karty z liczbami, od najmniejszej liczby do największej, jedna pod drugą. W ten sposób powstaje oś liczbowa.
Dziecko staje razem z rodzicem i wspólnie skacze obok liczb. Nie można pominąć żadnej liczby. Potrzebne jest zero, obok którego rodzic staje wraz z dzieckiem. To wasz START. Ważne jest aby zrobić pierwszy skok do liczby 1 i głośno powiedzieć „jeden”, kolejny skok „dwa” dziecko jest przy liczbie 2. Głośno wypowiadajcie liczby. Liczymy od 1 do 10 (20) czyli w przód, a później od tyłu, np. od 10 do 0 (lub od 20 do 0).
Następnie rodzic prosi dziecko aby stanęło przy wybranej przez niego liczbie i tyle razy podskoczyło ile ta liczba oznacza. Np. Przy liczbie 5 dziecko skacze 5 razy i głośno liczy do 5. Następnie zamieniacie się rolą z dzieckiem, teraz ono zadaje liczbę i sprawdza czy rodzic się nie pomylił.
Aby zabawa była jeszcze fajniejsza, rodzic lub pluszak może specjalnie się pomylić, tak aby dziecko wytłumaczyło jak należy wykonać prawidłowo zadanie.

Ćwiczenie 2: Odkrywcy liczmanów

Aby odpocząć po podskokach rodzic proponuje kolejną zabawę. Przy liczbach powinny pojawić się różne przedmioty znalezione w domu w odpowiedniej liczbie. Np. przy liczbie 1 - jeden talerz, przy liczbie 2 - dwie poduszki i kolejno 3 widelce, 4 klocki niebieskie, 5 samochodzików, 6 klocków czerwonych, 7 wykałaczek itd. Przedmioty układamy maksymalnie przy 10 kartach. (Dobór przedmiotów dowolny)

Jeżeli zadanie nie sprawia kłopotu można wybrać większe liczby, ale należy uważać, aby zabawa nie trwała zbyt długo, nie znudziła się.


Ćwiczenie 3: Palcem pisane
Rodzic przygotowuje tackę z rozsypanym piaskiem, kaszą manną lub bułką tartą itp. Następnie losowo wybieramy kartę z liczbą. Zadaniem dziecka jest nazwanie liczby, pokazanie jej na palcach oraz napisanie palcem na tacce, wspomaga to zapamiętanie kształtu liczby oraz ćwiczenie pisania liczb.
Ćwiczenie 4: Matematyczni tropiciele: Ukryte liczby
Rodzic pokazuje dziecku planszę "Dżungla". Pyta dziecka, czy potrafi odnaleźć ukryte w dżungli liczby. Jeśli tak pyta o ich nazwę i prosi, o pokazanie ich na palcach. Wspólnie z dzieckiem kreśli kształt każdej znalezionej liczby w powietrzu.

 

Wszystko powinno odbywać się w miłej, spokojnej atmosferze, której towarzyszy spokój, uśmiech i brak oczekiwań. Pozwólmy dzieciom rozwijać się w ich własnym tempie. Nie oceniajmy. Nie wymagajmy. Na wszystko przyjdzie czas.
Ćwiczenie 5: Liczby w mieście
Zadanie polega na narysowaniu obrazka z ukrytymi liczbami, podobnie jak w ćwiczeniu 4.
Jednak liczby muszą być ukryte nie w dżungli, ale w miejskiej scenerii.

Gotowe, sfotografowane prace, można przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl

Chętnie opublikujemy wszystkie nadesłane prace:)
Wskazówki dla rodziców:

Brak pośpiechu

Poczekaj na odpowiedź
Staraj się nie udzielać za dziecko odpowiedzi, bądź cierpliwyJ
Miłej zabawy!!!!
A oto nadesłane prace:

 

Prace są zachwycające, prawda:)
Kotkowi bardzo się podobają!!! I wiecie co? Wciąż czeka na kolejne:)

Pozdrawiamy!

 

© Copyright 2023. All Rights Reserved. - Polityka prywatności