Matematyczna Przygoda - Wody dla ochłody...

4 czerwca 2020

To już ostatnia Matematyczna Przygoda, ale wrócimy wkrótce! Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Ćwiczenie 1 : Kolorowe zakrętki

Przygotowujemy 5 jednakowych, przezroczystych butelek lub słoików, w każdej jest inna ilość wody.
Na początku dajemy dziecku dwie butelki i prosimy aby wskazało, w której butelce jest mniej wody, a w której więcej. Dokładamy trzecią butelkę i ponownie prosimy, aby dziecko wskazało, w której butelce jest najwięcej, najmniej wody, a następnie ustawiło je w kolejności od najmniejszej do największej ilości wody. Powtarzamy ćwiczenie dla czterech, a następnie dla 5 butelek wody. Podsumowując ćwiczenie pytamy: Ile jest butelek, w których jest więcej wody niż w butelce np. z czerwoną zakrętką? Ile jest butelek, w których jest mniej wody niż w butelce z niebieską zakrętką? Itd.
Dla odróżnienia butelek, zamiast kolorowych zakrętek, można nakleić na nich różne, dostępne w domu naklejki.
Ćwiczenie 2 : Psikusy
Do zabawy wykorzystujemy butelki z wcześniejszego ćwiczenia. Ustawiamy je przed dzieckiem w kolejności od najmniejszej do największej ilości wody. Dziecko zamyka oczy. Rodzic zamienia dwie butelki miejscami. Dziecko otwiera oczy i zgaduje, które butelki zostały zamienione. Powtarzamy ćwiczenie i zamieniamy się rolami. Rodzic zamyka oczy, a dziecko zamienia miejscami butelki. W ostatniej rundzie zamieniamy wszystkie butelki miejscami i prosimy dziecko o ustawienie ich w kolejności od najmniejszej ilości wody do największej i odwrotnie.
Rodzic może popełniać błędy i czekać na reakcję dziecka.
Ćwiczenie 3: Ile jest wody, więcej, mniej a może tyle samo?

 

Przygotowujemy dwa jednakowe pojemniki z zakrętkami. Mogą to być dwie przezroczyste butelki o tym samym kształcie oraz tej samej pojemności. Na butelkach zaznaczamy markerem ten sam poziom, następnie prosimy aby dziecko wlało wodę do zaznaczonego na butelce poziomu. Może wodę wlewać za pomocą strzykawki lub lejka i kubeczka. Ważne, żeby dobrze się bawiło i napełniło dokładnie wodą obie butelki do wskazanego poziomu. Następnie zakręcamy butelki. Prosimy aby dziecko sprawdziło czy woda nie wyleje się gdy przechylimy obie butelki. Gdy wszystko jest szczelne dziecko układa butelki obok siebie, pytamy: W której butelce jest więcej wody? Dziecko odpowiada, że wody w obu butelkach jest tyle samo. Następnie prosimy, aby jedną butelkę dziecko położyło poziomo. Czy woda wylała się z tej butelki? A teraz w której butelce jest więcej wody? Jeżeli dziecko nie udzieli prawidłowej odpowiedzi, czyli powie, że w obu butelkach jest tyle samo wody, to znak, że powinniśmy tego typu ćwiczeń przeprowadzić więcej, ale bez zbędnego tłumaczenia, pozwólmy dziecku na samodzielne wyciąganie wniosków, na zabawę i doświadczanie. Zadawajmy pytania, zmieniajmy naczynia, pozwólmy dziecku przelewać wodę z jednego naczynia do drugiego itd.
Zajęcia z wodą są bardzo atrakcyjne dla wszystkich naszych uczniów, nawet tych starszych, którzy dzięki doświadczeniom znajdują samodzielnie np. wzór na objętość ostrosłupów.
Wszystko to co wytłumaczmy dziecku, lub wyręczymy je w jakiejś czynności zabierze mu możliwość samodzielnego odkrywania czy doświadczania. Naszym zadaniem (a mam na myśli rodziców jak i nauczycieli) jest stworzenie dziecku takich warunków nauki, zabawy, aby mogły samodzielnie dochodzić do pewnych prawidłowości czy zasad.
Eksperymentuj, Zrozum, Oblicz – to nasze główne motto!
Ćwiczenie 4: Ile to litr?
Przygotowujemy dwa różne, litrowe naczynia oraz pojemnik z zaznaczoną litrową miarką. Dokładnie omawiamy widoczną na pojemniku miarkę, pytamy dziecko co widzi, jakie widzi na pojemniku napisy, następnie informujemy dziecko, że wodę mierzy się za pomocą litrów. Prosimy je aby wlało do pojemnika z miarką dokładnie 1 litr wody, a następnie aby przelało tę wodę do pierwszego, przygotowanego wcześniej pojemnika. Pytamy: Ile wody wlałeś/wlałaś do tego pojemnika? Tak, dokładnie 1 litr. Powtarzamy ćwiczenie z drugim pojemnikiem. Ile wody zostało wlane do drugiego pojemnika? Tak dokładnie 1 litr. Czy w obu pojemnikach jest 1 litr wody? Czy w obu pojemnikach jest tyle samo wody?
Pozwólmy dzieciom na przelewanie wody z jednego pojemnika do drugiego, zadawajmy pytania lub pozwólmy dziecku opowiedzieć co zrobiło i jaki jest efekt?
Możemy pobawić się również w szacowanie, wyciągnijmy np. plastikowy kubeczek lub szklankę i zapytajmy: jak myślisz ile wody kubeczków/szklanek zmieści się do słoika/pojemnika? Zgadujcie, a następnie sprawdźcie swoje wyniki. To może być super zabawa dla całej rodziny!

Zapraszamy wszystkie dzieci do wykonania zadania domowego „Matematyka na wakacjach”

Powoli zbliżamy się do wakacji. Z racji wakacji zadanie domowe, polega na stworzeniu pracy plastycznej „Matematyka na Wakacjach”. Jak „wygląda” Matematyka i w jaki sposób lubi odpoczywać. W jakich miejscach mieszka, gdzie można ją znaleźć? Liczymy na Waszą kreatywność.
Gotowe, sfotografowane prace, prosimy przesłać na adres: biuro@edukacjaezo.pl.Prace opublikujemy na naszym blogu lub fb (oczywiście za Państwa zgodą).

 

© Copyright 2023. All Rights Reserved. - Polityka prywatności