Dzień dobry, zapraszamy do zapoznania się z ćwiczeniem ułatwiającym naukę odejmowania liczb dwucyfrowych!
Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą:
- Karty z liczbami od 20 do 70 (lub do 100)
- Drewniane żetony z liczbami 1 i 10
- Dwa pionki w kolorze pomarańczowym i zielonym
- Karty z liczbami 10-20
Przebieg ćwiczenia:
- Potasuj karty z liczbami od 20 do 70
- Ułóż potasowane karty w stos liczbami do spodu
- Poproś dziecko aby odkryło pierwszą liczbę ze stosu
- Z pomarańczowych żetonów z dziesiątkami i jedynkami poproś dziecko aby ułożyło wylosowaną liczbę
Przykład:
- Następnie potasuj karty z liczbami 10-20
- Ułóż potasowane karty w stos liczbami do spodu
- Poproś dziecko o wylosowanie jednej karty
- Teraz odejmij od większej liczby mniejszą (np. 36 – 13)
- Poproś dziecko aby, z pomarańczowych i zielonych żetonów z dziesiątkami i jedynkami ułożonymi pod liczbą 36, zabrało te żetony, z których da się ułożyć liczbę 13
- Poprawne odejmowanie będzie polegało na zabraniu jednego żetonu z dziesiątką, a następnie trzech żetonów z jedynkami, dlatego, że liczba 13 składa się z jednej dziesiątki i trzech jedności
- Poproś dziecko, aby w kolejnym kroku zliczyło żetony z dziesiątkami i jedynkami, które zostały pod pierwszą liczbą (w naszym przykładzie pod liczbą 36)
- Zbuduj z żetonów liczbę, która jest wynikiem odejmowania obu liczb (w naszym przykładzie to liczba 23)
- Poproś dziecko, aby zapisało przykład w zeszycie: 36 – 13 = 23
- Powtórz ćwiczenie z innymi liczbami, każdy przykład powinien być zapisany w zeszycie.
Jak przeprowadzić ćwiczenie, gdy druga liczba ma więcej jedności od pierwszej?
Przeanalizuj przykład 64-18 = ?
- Poproś dziecko aby w pierwszej kolejności odjęło z liczby 64 jedną dziesiątkę, (przełożyło żeton).
- Następnie poproś aby to samo zrobiło z jednościami. Dziecko powinno zauważyć, że nie da się tego zrobić, ponieważ jedności (jedynek) mamy tylko cztery, a odjąć należy osiem.
- Rodzic mówi, że jest na to sposób, należy zrobić WYMIANĘ żetonu zielonego na 10 pomarańczowych. Czy teraz istnieje możliwość odjęcia ośmiu jedynek? Co stało się z liczbą dziesiątek? Podyskutujcie o tym.
Obrazkowy przebieg ćwiczenia:
1.
2.
3.
4.
5.
6. Poproś aby dziecko zapisało działanie w zeszycie.
Udanej i owocnej zabawy:)
UWAGA!
Zarówno karty jak i żetony można kupić w naszym sklepie na FB. Zachęcamy do składania zamówień przez messengera i nauki poprzez działanie i manipulowanie. Każde dziecko może polubić i zrozumieć MATEMATYKĘ. Liczy się odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce edukacyjne.
Post jest jednym z wielu, ma na celu wesprzeć wszystkich rodziców zaangażowanych w edukację matematyczną swoich dzieci. Pomoce edukacyjne wykorzystane w tym poście pochodzą z pudełka MatBox - wersja rozszerzona, ale można je kupić również indywidualnie TUTAJ.
Pozdrawiamy
Joanna & Małgorzata