MatBox – odejmowanie jest proste! Liczby dwucyfrowe.

MatBox – odejmowanie jest proste! Liczby dwucyfrowe.

Dzień dobry, zapraszamy do zapoznania się z ćwiczeniem ułatwiającym naukę odejmowania liczb dwucyfrowych!

Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą:

  • Karty z liczbami od 20 do 70 (lub do 100)
  • Drewniane żetony z liczbami 1 i 10
  • Dwa pionki w kolorze pomarańczowym i zielonym
  • Karty z liczbami 10-20

 

Przebieg ćwiczenia:

  • Potasuj karty z liczbami od 20 do 70
  • Ułóż potasowane karty w stos liczbami do spodu
  • Poproś dziecko aby odkryło pierwszą liczbę ze stosu
  • Z pomarańczowych żetonów z dziesiątkami i jedynkami poproś dziecko aby ułożyło wylosowaną liczbę

Przykład:

  • Następnie potasuj karty z liczbami 10-20
  • Ułóż potasowane karty w stos liczbami do spodu
  • Poproś dziecko o wylosowanie jednej karty
  • Teraz odejmij od większej liczby mniejszą (np. 36 – 13)

  • Poproś dziecko aby, z pomarańczowych i zielonych żetonów z dziesiątkami i jedynkami ułożonymi pod liczbą 36, zabrało te żetony, z których da się ułożyć liczbę 13
  • Poprawne odejmowanie będzie polegało na zabraniu jednego żetonu z dziesiątką, a następnie trzech żetonów z jedynkami, dlatego, że liczba 13 składa się z jednej dziesiątki i trzech jedności

  • Poproś dziecko, aby w kolejnym kroku zliczyło żetony z dziesiątkami i jedynkami, które zostały pod pierwszą liczbą (w naszym przykładzie pod liczbą 36)
  • Zbuduj z żetonów liczbę, która jest wynikiem odejmowania obu liczb (w naszym przykładzie to liczba 23)

  • Poproś dziecko, aby zapisało przykład w zeszycie: 36 – 13 = 23
  • Powtórz ćwiczenie z innymi liczbami, każdy przykład powinien być zapisany w zeszycie.

 

Jak przeprowadzić ćwiczenie, gdy druga liczba ma więcej jedności od pierwszej?

Przeanalizuj przykład 64-18 = ?

  • Poproś dziecko aby w pierwszej kolejności odjęło z liczby 64  jedną dziesiątkę, (przełożyło żeton).
  • Następnie poproś aby to samo zrobiło z jednościami. Dziecko powinno zauważyć, że nie da się tego zrobić, ponieważ jedności (jedynek) mamy tylko cztery, a odjąć należy osiem.
  • Rodzic mówi, że jest na to sposób, należy zrobić WYMIANĘ żetonu zielonego na 10 pomarańczowych. Czy teraz istnieje możliwość odjęcia ośmiu jedynek? Co stało się z liczbą dziesiątek? Podyskutujcie o tym.

Obrazkowy przebieg ćwiczenia:

1.

2.

3.

4.

 

5.

6.  Poproś aby dziecko zapisało działanie w zeszycie.

 

Udanej i owocnej zabawy:)

 

UWAGA!

Zarówno karty jak i żetony można kupić w naszym sklepie na FB. Zachęcamy do składania zamówień przez messengera i nauki poprzez działanie i manipulowanie. Każde dziecko może polubić i zrozumieć MATEMATYKĘ. Liczy się odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce edukacyjne.

Post jest jednym z wielu, ma na celu wesprzeć wszystkich rodziców zaangażowanych w edukację matematyczną swoich dzieci. Pomoce edukacyjne wykorzystane w tym poście pochodzą z pudełka MatBox – wersja rozszerzona, ale można je kupić również indywidualnie TUTAJ.

Pozdrawiamy

Joanna & Małgorzata