MatBox – odejmowanie w zakresie 20

MatBox – odejmowanie w zakresie 20

Odejmowanie liczb w zakresie 20 to propozycja dla osób posiadających pudełko MatBox – wersja podstawowa. Ćwiczenie można zaproponować dzieciom, które rozpoznają już liczby w zakresie 20 i wykonują na nich drobne operacje. Ćwiczenie ma na celu zrozumienie działania, jakim jest odejmowanie. Pozwala na zrobienie wielu przykładów dotyczących odejmowania przy użyciu osi liczbowej oraz kart z kropkami, w formie zabawy, poprzez działanie i manipulowanie.

Poziom trudności zawsze należy dostosować do możliwości dziecka, zaczynamy od prostych przykładów, poziom trudności nie może być za wysoki, aby nie zniechęcić dziecka i nie wywołać u niego przekonania, że matematyka to przedmiot trudny lub za trudny.

 

Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą:

  • Karty z liczbami i kropkami od 0 do 20
  • Worek lub czapka
  • Oś liczbowa 0-10, 11-20
  • Pionek
  • Żeton

 

Przebieg ćwiczenia:

  • Potasuj karty z liczbami od 0 do 10
  • Włóż karty do czapki lub nieprzezroczystego worka
  • Poproś dziecko aby :
  1. wylosowało pierwszą liczbę, powiedziało jej nazwę na głos i położyło ją pod osią
  2. znalazło tę liczbę na osi liczbowej i położyło na niej swój pionek
  3. odjęło od wylosowanej liczby np. liczbę 3
  4. podało wynik odejmowania
  5. zapisało działanie w zeszycie

W tym przykładzie dziecko rozwiązuje zadanie korzystając z osi liczbowej. Przesuwa swój pionek o 3 pola wstecz, cofa pionek.

W trakcie ćwiczenia, należy zadawać pytania i czekać na odpowiedź dziecka, np.: Na jakiej liczbie znajduje się teraz pionek? Czy ta liczba jest większa czy mniejsza od poprzedniej? Co się dzieje z liczbami podczas odejmowania, maleją czy są coraz większe? Ile to jest 9 odjąć 3?

Zapisujcie w zeszycie działania, które były wykonywane na osi liczbowej. Nawet jeżeli dziecko nie jest jeszcze sprawne w pisaniu, poproś aby samodzielnie spróbowało je zapisać. Dzieci w tym wieku odwracają/przekręcają pisownię liczb, jeżeli tak się stanie w przypadku Twojego dziecka, delikatnie zwróć na to uwagę i popraw zapis danej liczby.

Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

W kolejnym kroku:

  • Dołóż karty 11-20 i powtórz cały przebieg ćwiczenia opisanego powyżej z liczbami większymi od 10.

O liczbie, którą należy odjąć od wylosowanej przez dziecko decyduje rodzic. Powinno się dopasować te liczby do umiejętności dzieci, można zacząć od odejmowania liczby 1. W tej sytuacji prosimy dziecko aby podało liczbę o 1 mniejszą od wylosowanej. Dziecko pionkiem zaznacza wylosowaną liczbę, a żeton kładzie na liczbie o 1 mniejszej. Po kilku tego typu ćwiczeniach, jeżeli dziecko sprawnie podaje liczbę o 1 mniejszą od wylosowanej, przechodzimy do ćwiczenia opisanego wyżej.

 

UWAGA!

Zarówno karty jak i osie, żetony, pionki można kupić w naszym sklepie na FB. Zachęcamy do składania zamówień przez messengera i nauki poprzez działanie i manipulowanie. Każde dziecko może polubić i zrozumieć MATEMATYKĘ. Liczy się odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce edukacyjne.

Post jest jednym z wielu, ma na celu wesprzeć wszystkich rodziców zaangażowanych w edukację matematyczną swoich dzieci. Pomoce edukacyjne wykorzystane w tym poście pochodzą z pudełka MatBox – wersja podstawowa.

Pozdrawiamy

Joanna & Małgorzata