MatBox – gra FIGURY

MatBox – gra FIGURY

Pudełko MatBox w wersji podstawowej jak i rozszerzonej zawiera grę memory FIGURY, która od lat jest wykorzystywana na naszych zajęciach z matematyki EZO- Eksperymentuj, Zrozum, Oblicz!

Gramy w nią nie tylko z dziećmi wczesnoszkolnymi (klasy 1-3 szkoły podstawowej), ale również z naszymi najmłodszymi uczniami – w tym z czterolatkami:)

Poniżej zamieszczamy instrukcję gry oraz kilka sposobów liczenia punktów.

 

INSTRUKCJA – Gra Memory FIGURY

Gra polega na odnajdywaniu par tych samych FIGUR.

 

WERSJA DLA STARSZYCH DZIECI

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz.

Pierwszy gracz odsłania jednocześnie 2 karty. Jeśli figury widoczne na kartach są takie same, gracz zabiera je i odkłada na bok. Kontynuuje grę, postępując analogicznie.

Jeżeli odwrócone karty mają inne obrazki, gracz zakrywa je z powrotem, każdy ma możliwość zapamiętania ich położenia.

Grę kontynuuje kolejny gracz.

Wygrywa osoba z największą liczbą punktów.

Liczenie punktów – wersja podstawowa:

Za jedną parę kart można otrzymać maksymalnie 2 punkty:

  • Para kart – 1 punkt
  • Podanie prawidłowej nazwy figury z danej pary – plus 1 punkt

Liczenie punktów – wersja rozszerzona:

Potrzebny będzie zeszyt lub kartka papieru do zliczenia wszystkich punktów.

  • Para kart – 10 punków plus BONUS!

BONUS

  • W przypadku figur płaskich, liczba boków = liczbie punktów (np. koło = 0 pkt., trójkąt = 3 pkt., kwadrat = 4 pkt. itd)
  • W przypadku figur przestrzennych, liczba krawędzi = liczbie punktów (np. sześcian = 12 pkt, ostrosłup czworokątny = 8 pkt., graniastosłup pięciokątny = 15 pkt., itd). Krawędzie można zamienić na wierzchołki.

 

WERSJA DLA MŁODSZYCH DZIECI

Gracz odsłania 2 karty. Jeśli są takie same, gracz odkłada je do swojej puli. Jeżeli odkryte figury są różne, zostawiamy je odwrócone (obrazkiem do góry), grę kontynuuje kolejna osoba. Wygrywa osoba z największą liczbą odłożonych kart. Różnica w tej wersji polega na tym, że w przypadku braku pary, karty pozostają odkryte.

Na koniec gry, przy liczeniu punktów warto zapytać dziecko o nazwy figur, oraz używać prawidłowych nazw brył: SZEŚCIAN, STOŻEK, KULA, PROSTOPADŁOŚCIAN, WALEC, GRANIASTOSŁUP, OSTROSŁUP.

MODYFIKACJE:

Zasady gry jak i przyznawania punktów można jak najbardziej modyfikować, należy jednak pamiętać aby ustalić je z dzieckiem przed rozpoczęciem każdej gry.

Warto dokładnie omówić zasady i sposób przyznawania punktów wraz z dzieckiem, ale w taki sposób, aby nie narzucać mu swojej wizji.  Zastanówmy się z dzieckiem jakie cechy mają figury widoczne na kartach, na jakie zbiory można je podzielić? Co mają wspólnego, czym się różnią?

Dzięki temu można znaleźć wiele sposób na zmianę zasad przyznawania punktów, np. za daną cechę można przyznać 1 punkt ekstra, (np. figury płaskie – plus 1 pkt.) A może utrudnić liczenie punktów? Zamiast 1 punkta przyznawać 1,5 punkta i delikatnie wejść w ułamki dziesiętne?

Wszystko zależy od wieku i możliwości waszego dziecka:)

Udanej zabawy!!!!

 

UWAGA!

Karty do gry memory FIGURY znajdziecie w naszych zestawach MatBox, które można kupić w naszym sklepie na FB. Zachęcamy do składania zamówień przez messengera i nauki poprzez działanie i manipulowanie. Każde dziecko może polubić i zrozumieć MATEMATYKĘ. Liczy się odpowiednie podejście i dobrze dobrane pomoce edukacyjne.

Post jest jednym z wielu, ma na celu wesprzeć wszystkich rodziców zaangażowanych w edukację matematyczną swoich dzieci. Pomoce edukacyjne wykorzystane w tym poście pochodzą z pudełka MatBox – wersja rozszerzona, oraz z pudełka MatBox – wersja podstawowa.

Pozdrawiamy

Joanna & Małgorzata